Actualitate Editorial

Ne-au încălţat! De Crăciun, Consiliul Local Sighet a aprobat, discret, umflarea serioasă a tarifelor de salubritate

image_printPrinteaza

Cu câteva zile înainte de Crăciun, Consiliul Local a cedat solicitării SC Herodot Grup SRL, firma care asigură salubritatea municipiului, şi a mărit, pentru a patra oară în cinci ani, tarifele percepute, care au ajuns astfel printre cele mai ridicate din România!

Începutul acestei mizerii (vi se pare că Herodot face o treabă de calitate, aşa ca prin Vest? Mie, nu!) a fost făcut în 2003, atunci când societatea numită a semnat un contract de concesionare a salubrizării Sighetului, înţelegere întinsă pe 8 ani (prelungită ulterior cu alţi 4 ani), compania preluând toţi angajaţii Serviciului municipal de Utilitate Publică, care a fost desfiinţat.

Tarifele au fost apoi mărite în 2008, în 2011 şi în 2013, când, o persoană ajunsese să plătească suma de 5,5 lei/lună.

În paralel, în anul 2014, plata pentru curăţenia străzilor oraşului (fără banii viraţi de cei 25000 de abonaţi) era de 1,65 milioane lei, ca în 2015 să urce la 4,34 milioane lei (deci aproape 1 milion de Euro!).

Tot în 2014 a fost prelungit cu 10 ani, fără vreo dezbatere publică, contractul cu Herodot (Hotărârea Consiliului Local – în continuare HCL – nr. 76, decizie luată unanim, cu 0 voturi împotrivă sau abţineri).

O nouă majorare a tarifelor a venit în 2017 (HCL 10, votată unanim, cu 0 voturi împotrivă ori abţineri), când preţul pentru persoanele fizice a urcat la 7,19 lei fără TVA/lună (în contextul în care directorul societății de salubrizare declara presei din localitate că „noi am propus o mărire de la 5,55 lei/persoană/lună la 6,52 lei”)! Şi atunci, cum s-a ajuns de la 6,52 la 7,19 lei?! Absolut incredibil!

Pe 7 august 2018, o şedinţă extraordinară a CL provocată de obligativitatea transportării gunoiului la Baia Mare, a majorat tarifele la 9,02 lei/persoană/lună, iar pentru agenţii economici, de la 71,73 lei/mc fără TVA la 90,23 lei/mc (HCL 78, decizie unanimă, cu 0 voturi contra sau abţineri).

În fine, pe 18 decembrie 2018 s-au votat tarifele valabile începând de la 1 ianuarie 2019. În premieră, s-a decis că deşeurile vor fi categorisite ca fracţie umedă, respectiv uscată (hârtie, plastic, sticlă, metal),  preţul pentru cea uscata scăzând la 8 lei/pers./lună (9,52 cu TVA), în timp ce pentru cea umedă va urca la 11,09 (13,19 lei cu TVA), aşadar o medie de 11,35 lei/pers./lună, proporţional crescând şi tariful aplicat agenţilor economici, de până la 131,94 lei/mc fracţia umedă. În acelaşi timp consilierii au umblat şi la celelalte preţuri, astfel că măturatul stradal manual a urcat la 16,19 (19,27 lei cu TVA) pentru 1000 mp! Aceasta în timp ce la Sibiu sau Cluj-Napoca, măturatul stradal manual se plăteşte cu 9 sau 10 lei/1000 mp…

Discreta HCL 116 prin care tarifele s-au dublat faţă de 2013 (!), a fost votată de 12 consilieri (de la PSD, PNL, UNPR şi un independent), nimeni (0 – zero) n-a simţit nevoia să voteze împotrivă, 4 consilieri (de la PNL şi PSD) abţinându-se, votul nefiind unul politic… Oricum, aceasta a fost prima HCL de majorare a tarifelor la care au existat câteva abţineri, pentru că precedentele decizii au trecut ca-n brânză…

Ce înseamnă aceste tarife ASTRONOMICE? Păi, hai să vedem preţurile din alte localităţi:

Primăria Sectorului 4 din București  percepe 9,6 lei/pers./lună pentru cei cu venituri nete lunare mai mari de 2.000 lei, respectiv  6 lei/pers./lună, dacă au venituri mai mici de 2.000 lei. Deci, aplică un tarif diferenţiat pe importanta componentă socială, lucru care la Sighet nu interesează pe nimeni!

O persoană plăteşte pe lună 6,5 lei la Târgu Mureș, 7 lei la Bistriţa sau Zalău, 7,2 lei la Cluj Napoca,  7,9 lei la Sibiu, 8,15 lei la Călăraşi, 8,68 lei la Piteşti, 9,08 lei la Alba Iulia, 10 lei la Satu Mare sau Bacău, 10,40 lei la Reşita şi 10,76 la Oradea. Deci, Sighetul, cu cei 11,35 lei, nu stă rău, nu? Deşi s-a străduit, municipiul nu a reuşit, încă, să atingă recordurile naţionale care par să fie deţinute acum de Baia Mare (12,86 lei), respectiv Botoşani (13 lei/pers./lună).

Separarea pe fracţie umedă şi uscată este încă rară în România, deşi cei de la Herodot i-au păcălit pe consilierii sigheteni că ar fi obligatoriu aplicabilă. Am găsit, totuşi, câteva locuri unde se practică deja, cum ar fi Fălticeni, unde persoanele fizice achită 8,33 lei/pers./ lună pentru toate tipurile de deşeuri menajere şi doar persoanele juridice (!) achită tarife diferenţiate pentru fracţia umedă (45 lei/mc plus TVA), sau fracţia uscată (55 lei/mc plus TVA).

Întrebarea vine firesc : de ce sighetenii plătesc asemenea tarife ? Pentru că se poate şi pentru că nimeni nu protestează !

Doar aţi văzut că la măririle din ultimii ani nu a existat nici un consilier care să voteze împotrivă !

În aceste condiţii, constatând şi că cei din Consiliul Local sighetean nici nu diferenţiază tarifele percepute în funcţie de venituri, nici nu au impus tarifarea fracţiilor uscată sau umedă doar pentru persoanele juridice – cum s-a decis în alte localităţi, şi ştiind că actualul contract cu Herodot (despre prelungirea căruia cetăţenii nu au fost întrebaţi) expiră abia în 2025, este foarte posibil ca tarifele să se mai dubleze în viitor încă odată, din moment ce ele s-au dublat deja, în doar 5 ani!

Situaţia este cu atât mai dureroasă cu cât acest tip de taxare, unul fix, nu poate fi redus prin economisire, cum se poate în cazul consumului de apă, gaze sau electricitate, exact cuantificabil.

Acum, care ar fi soluţia pentru a intra în normalitate?

Păi, după mine, o primă măsură ar fi reducerea imediată a tarifelor, ţinându-se cont de veniturile populaţiei Sighetului, mult sub media naţională, astfel ca preţurile să nu mai fie printre cele mai ridicate din ţară, ci printre cele mai reduse.

Iar o a doua măsură ar fi cea legată de calitatea serviciilor : Herodot pare certat cu apa (e adevărat, extrem de scumpă !) şi aceasta se vede bine în lunile calde, atunci când tomberoanele, platformele şi camioanele societăţii miros pestilenţial, în loc să fie spălate bisăptămânal, în timp ce praful de lângă bordurile de pe unele străzi şi alei nu a mai fost răzuit din secolul XX.

Curăţenia oraşului lasă de dorit, tarifele sunt până la cer şi acest lucru nu mai poate continua aşa!

Teofil IVANCIUC

 

oferta-wise

6 Comentarii

Click aici pentru a comenta

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

  • Cardasie!!!
    Ce-mi sunt consilierii p.s.d sau ceilanti de la p.n.l., u.d.m.r sau u.n.p.r. toti sunt „o apa si un pamant” cand este vorba de jecmanirea nerusinata a cetatenilor sigheteni! Ne-au bagat adanc mainile in buzunare cei de la Herodot si Vital, nimeni nu ne-a luat apararea, primarul se complace in situatia de a fi de partea jecamanitorilor, tace ca „porcul in cucuruz”! Sigur, lui îi convine, are salariu de ministru si tot din banii nostri, in loc sa fie cu noi, fuge de raspundere si ne lasa in tagma celor care ne fura din putinul pe care-l avem! Rusine intregului C.L.! A cui interese apara, ca ale noastre nu! Rusine, pentru cei care se gandesc numai cum sa-si umple buzunarele pe spatele nostru, ne cred „fraieri” dar va veni vremea cand or sa dea socoteala si atunci ne vom face ca nu-i cunoastem! Urat ca am ajuns in aceasta situatie, de a fi jecmaniti de catre toti iar cardasia consilierilor sa mearga pana acolo incat sa nu le pese de cei care i-au ales! Ei nu mai pot de bine, noi nu mai putem de rau, ce le pasa lor de noi, functii sa aiba, sa fie la „ciolan” ca „prostimea” îi voteaza! Acum este cazul sa ne manifestam, au atentat fara mila la buzunarele noastre, netinand cont de nimic, nici de faptul ca populatia Sighetului, in cea mai mare parte este spoliata! Este timpul sa nu tacem, este timpul sa spunem lucrurilor pe nume, sa ne aratam nemultumirile fata de administratia orasului, care este impasibila la situatia noastra si este in cardasie cu jecmanitorii! Nu trebuie sa tacem, nu trebuie sa fim multumiti cu ce ni se ofera, viata ne este grea ,s-o facem si pe-a lor grea!

  • Probabil au de acoperit ceva „pierderi” de vreo 3 miliarde lei despre care putina lume stie. Poate ca suma e inexacta, dar exista. Săpați putin mai adanc domnule Ivanciuc.

  • Poate din acest motiv se face tam-tamul asta mare cu Vitalul, sa ne distraga atentia de la celelalte miselii .
    Cum se poate sa iei atitudine fata de Vital, cica ín folosul celor multi si in aceleasi timp sa buzunaresti aceiasi amarati cu Herodot?
    Pana poporul doarme, alesii danseaza pe masa.

  • Domnule Ivanciuc, ca un bun profesionist ati criticat in materialul prezentat efectul, nu cauza.
    Cresterea preturilor la salburizare se datoreaza in primul rand faptului ca in judetul Maramures nu exista un depozit conform (depozit ce urmeaza sa fie construit prin proiectul de Management Integrat al Deseurilor).
    In aceste conditii depozitarea deseurilor se face intr-o rampa ecologica temporara cu perioada de functionare de 3 ani realizata din fonduri proprii de catre Herodot Grup. Costurile de realizare urmand a fi amortizate in aceasta perioada foarte scurta de timp. La finalul celor 3 ani, deseurile vor fi relocate intr-un depozit conform iar zona urmeaza a fi ecologizata. Din studiile intocmite: lucrarile de ecologizare vor costa foarte multi bani si din aceasta cauza prin Hotarare de Consiliu Local s-a impus ca din 135 Lei / tona taxa de depozitare (care se reflecta si in taxa /persoana/luna) – 67 lei/tona (~50%) sa fie depusi intr-un cont la dispozitia Primariei Sighetu Marmatiei pentru inchiderea si ecologizarea zonei. Daca nu s-ar fi impus acest fond de inchidere, preturile pentru salubrizare ar fi cu aproximativ 30% mai mici. Incepand din 1 Ianuarie 2019, conform legislatiei in vigoare, s-a mai introdus o taxa catre Fondul de Mediu de 30 de lei/ tona depozitata.
    Prin urmare, incepand cu 01.01.2019 din 135 lei / tona depozitat, incasati de catre Herodot Grup , 97 lei/ tona sunt virati catre alte institutii.
    Noi am ridicat inca din 2009, cand nici o primarie din Maramuresul istoric nu a acceptat construirea unui depozit ecologic in aria sa administrativa, ca preturile la serviciul de salubrizare vor creste foarte mult, fara realizarea acestui depozit. (Pana la realizarea depozitului temporar de la Sighet, noi am transportat deseurile la Baia Mare si Oradea cu costuri foarte ridicate).
    Ati mentionat ca nu se poate face economie la deseuri ca si in cazul apei si a curentului, eu va spun ca se poate prin compostarea deseurilor biodegradabile in zonele de case (in acest sens, prin proiectul de Managementul Integrat al Deseurilor s-au distribuit la primarii 84.000 de bucati de compostoarea individuale). Efortul trebuie facut in educarea populatiei in acest sens.
    Preturile din Oradea, Sibiu, Bistrita, Zalau, Tg. Mures sunt mai scazute tocmai datorita faptului ca acolo functioneaza depozite de deseuri ecologice.
    Alte doua elemente care au influentat cresterea preturilor in perioada 2003-2019 sunt: salariul minim pe economie si pretul combustibilului.
    Salariul minim pe economie a crescut de la 250 lei in 2003, la 670 lei in 2011, la 900 lei in 2014, la 1450 lei in 2017 pana la 2080 lei in 2019 (de 8.32 de ori). Pentru anumite activitati salariul angajatiilor reprezinta 85% din tariful serviciului prestat.
    Pretul motorinei a crescut in aceasta perioada de aproximativ 15 ori fata de valoarea din 2003.
    In vedere informarii corecte a populatiei din Sighetu Marmatiei referitor la acest subiect, suntem dispusi sa participam alaturi de dvs. la o emisiune televizata.

  • Și dacă veți apărea la tv. stimate Herodot, ce veți spune cetățenilor în afară de abureli și bla, bla-uri?! Știm cât de corecți sunteți, nu trebuie să ne aburiți dvs.! Ne-am săturat de voi, nu este problema cetățeanului cum și cât vă (ne) costă toată munca depusă de dvs. arătată aici!! Dacă vă este atât de greu și nu v-ar fi ieșit ceva din toată afacerea asta, de ce ați dorit prelungirea contractului? Nu vă mai victimizați! Victimile suntem noi cetățenii Sighetului, pentru o pungă de gunoi scoasă o dată pe săptămână la poartă plătim enorm de mult.

oferta-wise