Actualitate Cultură

Start la Sighet… Din Istoria Maramureșului!

image_printPrinteaza

INSPECTORATUL ȘCOLAR JUDEȚEAN MARAMUREȘ va derula în anul școlar 2020-2021, în parteneriat cu CONSILIUL JUDEȚEAN MARAMUREȘ, proiectul cultural-educativ DIN ISTORIA MARAMUREȘULUI, sub coordonarea doamnei ISG, prof. dr. Costin-Hendea Anca-Minodora, ISGA, prof. Muntean Ioan și IS pentru istorie și științe socio-umane, prof. Voinaghi Marius. Proiectul s-a născut din convingerea că, în Maramureş, există un valoros material istoric (documente, monumente de arhitectură, vestigii) de natură să satisfacă cerinţele unui curs opţional de istorie locală, în condiţiile în care manualele de istorie naţională nu oferă decât informaţii succinte. Mai mult, acest proiect a prins contur pornind de la două premise fundamentale. Pe de o parte, dorința profesorilor de istorie din județ de a-i stimula pe elevi să cunoască istoria locală, de a-i învăţa să preţuiască eforturile generaţiilor trecute, de a cunoaște importanţa documentelor istorice, iar pe de altă parte, de a-i implica în mod direct în realizarea de produse istorice, punând astfel accentul pe caracterul aplicativ al istoriei. Considerăm că elevii trebuie învăţaţi să realizeze un produs istoric, să identifice, să conserve şi să valorizeze un izvor istoric, să intre în contact nemijlocit cu trecutul, inclusiv să salveze produsele istorice pe suport electronic şi să le mediatizeze.

Cercetarea de către elevi a istoriei Maramureşului, regiune cu numeroase minorităţi etnice şi confesionale, se validează dintr-o mare nevoie de educaţie interculturală pentru cunoaşterea trecutului, prezentului şi, nu în ultimul rând, a viitorului populaţiei din acest spaţiu comun care aparţine nu numai românilor şi religiei ortodoxe, ci, în egală măsură, maghiarilor, rutenilor (ucrainenilor), germanilor, evreilor etc. şi confesiunilor (greco- şi romano-catolică, reformată, mozaică etc.) împărtăşite de aceste etnii.

Cel mai important obiectiv al proiectului este punerea la dispoziția elevilor, și nu numai, a unui manual opțional de Istorie a Maramureșului, idee derivată din dorința firească de a valorifica documentele de istorie locală și de a pune în discuție sinele cultural și istoric al Maramureșului, iar aceasta înseamnă reașezarea pe noi baze conceptuale a identității locale, stabilirea reperelor ce alcătuiesc discursul identitar local, creionarea a ceea ce-l distinge de alte comunităţi locale, prezentarea modului specific maramureșean de ființare prin atitudine, fapte, religie, tradiţii, obiceiuri și valori.

Apreciem în mod deosebit susținerea financiară din partea Consiliului Județean Maramureș a lansării manualului opțional de Istoria Maramureșului, precum și a tuturor activităților gândite prin proiect (conferințe, masă rotundă, sesiune de comunicări științifice, expoziții și proiecții de film, dezbateri publice), în încercarea noastră de a valorifica și pune în lumină moștenirea trecutului, o datorie morală pe care o avem cu toții.

Prima activitate din cadrul proiectului este expoziția documentară „Sighetul în documente și imagini” ce se va desfășura la Casa Memorială dr. Ioan Mihalyi de Apșa din Sighet, Vineri, 18 septembrie 2020, orele 13:00.

Echipa de proiect
Inspectoratul Școlar Județean Maramureș

oferta-wise

2 Comentarii

Click aici pentru a comenta

Lasă un răspuns la Barcan Gheorghe Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

  • Mult succes in spiritul adevarului !

    Sper ca momentele dramatice nu vor fi cosmetizate… pentru a nu supara pe unii din cei de azi…

    Sunt foarte interesat cum va fi tratata perioada represiunii comuniste , schimbarea fortata a religiei maramuresenilor in 1948….sau neocomunismul PSD de dupa 89….

  • O initiativa exelenta, cat se poate de ceruta de vremurile prezente, atat de confuze, cu atatea posibilitati de falsificari a evenimentelor, in integrabilitatea lor, cu un sporit grad de dificultate in a le bloca. Trebuie insa eliminat „Rollerul” din istoria timpurilor trecute si „rollerii” celor prezente, pentru a putea prezenta noua si lumii o secventa de istorie reala, adevarata, curata, de referinta, mult apreciata, In mod sigur, va fi nevoie de extrem de multa munca, batalii, asa cum se poarta oricand in stabilirea adevarului. Ea va cuprinde, evident, aspectele particulare si generale, din acest spatiu multinational atat de framantat, sub aspect social, cultural, spiritual, administrativ, de pace si lupte, in ansamblul sau. O extrem de mare atentie cred ca trebuie acordata epocii comuniste si continuarilor pe care aceasta le-a determinat, le-a lasat, pentru ca in aceste vremi minciuna a fost dominanta, mereu dec serviciu. Pana in 1990 totul a fost ascuns si s-a dezvoltat o adevarata arta a mascarilor, a falsificarilor, a distrugerii probelor.
    Se spune ca s-au infiltrat astfel de „specialisti” si pe la CNSAS si probabil peste tot, pentru a ascunde si spala grosul atator murdarii. Nu de mult se afirma ca inchisorile de acuma, cu televizor in camera, cu liber prin curte, cu biblioteci si „scrieri”, cu telefoane cu multimi de impulsuri gratuite, cu intalniri familiale, cu alta hrana, alt tratament si comportament, sunt comparabile (!) cu inchisoarea Pitesti, Gherla, Aiud… si cate alte blasfemii. Se trimiteau elevii din scoala acasa, daca nu divortau parintii (!), sau daca nu se inscriau in colectiv, in baza „liberului consimtamant”
    Unii din elevii mei, care au citit din articolele publicate, prin care am aratat cumplitele suferinte indurate in totala ilegalitate, scriau, in comentarii, ca habar nu aveau ca se intamplau astfel de lucruri. Noi aveam consemnul tacerii pentru eliberare, iar tortionarii ascundeau, mascau si falificau totul, atrocitatile fiind total necunoscute.
    Eu cred ca in mod obligatoriu trebuie introdusa in programa scolara aceste „istorii”, ale timpurilor negre, ele fiind necunoscute si numai asa se vor putea cunoaste si se va putea trece la constructia unei societati normale, prospere, prin eliminarea infectiilor si mucegaiul timpurilor..

oferta-wise