Actualitate Social

„Mobilitatea urbană sigheteană”, între, „!” şi „?” (autor, Horia Picu)

image_printPrinteaza

Citesc despre „Consolidarea mobilităţii urbane” în Sighet şi nu ştiu ce semn de punctuaţie ar încăpea mai bine. Să fie cel de exclamare, ca semn de admiraţie, de bucurie că se va face, sau semnul întrebării, bazându-mă pe ce nu s-a făcut până acum, sau pe ce s-a făcut, dar degeaba, pentru că nu funcţionează?

Detalierea „cestiunii”:
Pe https://primaria-sighet.ro/ro/category?slug=proiecte-in-curs-de-implementare, sunt trecute, întru admiraţie pentru cei ce sunt şi doresc să mai fie tot (pe-) acolo şi după anul de graţie 2024, măreţe proiecte de viitor. Unele dintre ele, sunt gata-gata să fie realizate, cum este „Consolidarea mobilității urbane în Municipiul Sighetu Marmației, C10-I.1.2-76”, ai cărui beneficiari vom fi toţi cei care avem treabă cam toată viaţa pe aici, dar  şi cei aflaţi în vizită în  UAT Municipiul Sighetu Marmației.

Scrie pe pagina de internet a primăriei sighetene că „Valoarea finanțării nerambursabile a proiectului [este]: 2.826.422,83 lei, din care: valoarea eligibilă din PNRR: 2.373.143,25 lei, valoarea TVA aferentă cheltuielilor eligibile din PNRR: 451.277,60 lei”.

Desigur că n-am calitatea de a-mi da cu părerea dacă ajung sau nu ajung banii pentru ce vrea să se facă. Dar, văzând obiectivele proiectului, bine argumentate de un desen idilic cu o intersecţie semaforizată, pot avea o părere în calitate de pieton sau de şofer. Obiectivele proiectului de aproape 3 milioane de lei sunt:
„1. Îmbunătățirea și extinderea sistemelor de semnalizare urbană și supraveghere video; 2. Fluidizarea și decongestionarea traficului rutier din zona centrală a municipiului.
Proiectul vizează valorificarea avantajelor mobilității urbane în beneficiul cetățenilor și va contribui la implementarea strategiei de dezvoltare urbană, fiind corelat și bazându-se pe prioritățile PNRR, contribuind totodată la obiectivul noului cadru european pentru mobilitate urbană”.

Pentru 1: Până acum unele sisteme de semnalizare urbană erau acoperite de crengile copacilor înfrunziţi. A fost nevoie să scriu de două ori despre un indicator rutier care nu era vizibil, până când cineva a avut iniţiativa să taie una-două crengi care acopereau indicatorul. Dacă se doreşte, eu pot merge cu un agent constatator aparţinând organelor competente şi cu un mânuitor de minidrujbă în căutarea altor indicatoare rutiere aproape imposibil de observant din maşină. La tăiatul frunzelor avem mulţi specialişti la nivel naţional, dar la crenguţe încă nu dispunem de atâţi specialişti cât e nevoie.
Pentru 2: Aici înţeleg că dacă Europa zice  ceva, facem şi noi. Până nu zice, nu facem, că n-avem bani, sau n-avem idei… Se dezvoltă mobilitatea urbană în Europa, repede o dezvoltăm şi noi. În proiecte cu desene color. Măcar atât, că doar n-o să vină vreun european de rang înalt să admire Solovanul cât timp stă la semafor.

Investiţia, care are perioada de implementare  14.02.2023 – 13.04.2024, constă în  „achiziția de echipamente (stații de autobuz inteligente, semafoare inteligente pentru intersecții și treceri de pietoni, băncuțe stradale smart, sistem de supraveghere video, platformă server, aplicație e-ticketing) pentru realizarea unui sistem de transport inteligent și a unui sistem inteligent de management urban/local”.
În patru rânduri, patru „inteligente”: autobuze, semafoare, sistem de transport, management urban/rural. Inteligenţa celui care a scris textul pe unde-o fi?

Deocamdată, ţin să precizez că acum două săptămâni m-am întâlnit cu doi oameni în vârstă într-o staţie de autobuz. Erau în aşteptarea electricului care să-i ducă mai aproape de casă. Nu era acolo nici un fel de informaţie despre mersul autobuzelor. Se merge pe ideea că trebuie să vină cândva. Lumea aşteaptă neştiind cât şi noi ne mândrim cu viitoarele staţii înteligente? Cei doi soţi pe care-i preţuiesc foarte mult nu cred că aveau nevoie de echipamente de recepţie wifi în aşteptarea autobuzului. „E-ticketing” se poate face si de la şofer sau taxator. Intri, dai banii, iei biletul şi apoi te cufunzi în scaune confortabile şi te uiţi pe geamul autobuzului în admirarea amenajărilor auxiliare inestetice făcute după gustul, banii şi priceperea fiecărui locatar care şi-a dorit o extindere a locuinţei cu un garaj pentru acareturi.

De ce  semafoarele pe care actualii administratori le-au primit drept moştenire de la alţi administratori nu mai funcţionează? Ce-ar fi dacă mobilitatea ar începe cu ce avem, dar nu  funcţionează pentru că probabil trebuie puse nişte beculeţe în semafoare, sau trebuie doar de pornit sistemul de alimentare şi nu există omul calificat pentru a apăsa pe buton?

Investiţia, zice în prezentarea oficială, a început pe 14 februarie 2023 şi se va termina în 13 aprilie 2024, dar ce a început în februarie a.c., vedem că… nu se vede.

Dacă ţin cont şi de faptul că pe 25 august 2017 eram asiguraţi că „Planul de Mobilitate din Sighet începe să prindă contur” (sursa: http://maramedia.ro), dar conturul stă bine ascuns şi în 2023, atunci pentru „Consolidarea mobilităţii urbane” în Sighet cel mai potrivit semn de punctuaţie este  „?”.

Horia Picu

oferta-wise

Adaugă comentariu

Click aici pentru a comenta

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

oferta-wise