În seara zilei de duminică, 27 octombrie 2024, în sala „Monica Chifor” a Școlii Gimnaziale cu Program Suplimentar de Muzică și Arte Plastice din Sighet, s-a desfășurat un recital cameral cum sperăm să vedem din ce în ce mai multe de acum încolo.
Cu spijinul Clubului Rotary Sighet, în colaborare cu asociația Armonix Cluj-Napoca, a fost posibilă concretizarea acestui recital susținut de către violonistul Valentin Șerban și de către pianistul Mihai Diaconescu.
Valentin Șerban este marele câştigător al Secţiunii Vioară din cadrul Concursului Internaţional George Enescu, ediţia a XVII-a, în palmaresul acestuia aflându-se și premiile obținute în cadrul concursurilor Andrea Postacchini din Italia, Mihail Jora, Ștefan Ruha și Remember Enescu din România. Este de asemenea co-inițiatorul proiectului Eyes Wide Shut și al Turneului Național Vibrations. Timp de cinci ani, Valentin Șerban a fost membru al prestigiosului ansamblu Les Dissonances, condus de violonistul David Grimal. A fost violonist și concertmaestru al Orchestrei Române de Tineret, iar din aprilie 2023 este concertmaestru al Filarmonicii George Enescu din București.
Pianistul Mihai Diaconescu a absolvit Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, la clasa prof. univ. dr. Csíky Boldizsár şi începând cu anul 2014, a studiat la Helsinki, datorită unei burse Erasmus, finalizând apoi și masterul la Academia „Sibelius” din capitala Finlandei, la clasa profesorului Erik T. Tawaststjerna. Printre distincțiile obținute în decursul carierei sale se numără și premii la concursuri importante la nivel international precum Premiul I la Concursul Rovere d’Oro (Italia) și Premiul I la Concursul Liszt (România).
Alegerea repertoriului pentru recital a fost în sine o fuziune între caracterele secolelor XIX, XX și contemporanitate, programul fiind compus din lucrări ale unor compozitori reprezentativi precum Bela Bartok, Manuel de Falla, George Enescu, Paul Constantinescu, Pablo Sarasate și Rodion Shchedrin.
Recitalul a fost deschis cu 6 Dansuri Românești de Bela Bartok și 6 Canciones populares Espanolas (6 Dansuri populare Spaniole) de Manuel de Falla care au avut rolul de a introduce publicul în cele două caractere tradiționale distincte care au fost alternate pe tot parcursul spectacolului.
Încă de la prima piesă, foarte cunoscută de altfel, s-a putut observa comunicarea dintre cei doi artiști, a doua piesă punând în evidență tehnica instrumentală prin ritmică și pasaje de măiestrie, precum și muzicalitatea prin contrastul dintre părți.
Recitalul a continuat cu Sonata nr. 3 op. 25 de George Enescu în a căror părți s-au afirmat atât precizia, dialogul dintre instrumente și contrastele dinamice precum și elementele folclorice enesciene specifice.
A urmat un solo de pian cu Toccata Joc Dobrogean de Paul Constantinescu, unde pianistul a demonstrat încă o dată nivelul tehnicii sale pianistice, fiind o piesă ce pune la încercare această tehnică nu doar prin tempo cât și prin pasajele de virtuozitate.
The Fiddler (Lăutarul), prima parte din suita Impressions d’enfance (Impresii din Copilărie) de George Enescu a fost interpretat de violonistul Valentin Șerban care a pus accentul pe elementele de muzicalitate ale piesei.
O notă de modernitate care a scos pentru un moment publicul din „transa” caracterelor folclorice a fost interpretarea piesei In The Style of Albeniz (În stilul lui Albeniz), al pianistului și compozitorului contemporan rus Rodion Shchedrin.
Seara a fost încheiată de două piese ale compozitorului spaniol Pablo Sarasate, Zigeunerweisen (Melodii Lăutărești) și Zapateado, piese care au adus un final demn de nivelul recitalului susținut.
Le mulțumim pe această cale atât interpreților cât și celor care au făcut posibilă realizarea acestui eveniment!
Diana Nadir Ștefănescu
Foto: I. Mariș
Adaugă comentariu