Actualitate Social

ViaGastrocarpathia – Ruta turistică meșteșugită cu gust

image_printPrinteaza

Poveștile de pe ViaGastrocarpathia sau experiențele unei rute cu meșteșuguri și gastronomie au început acum doi ani și iată că am ajuns la final care reprezintă, de fapt, un început pentru toți cei care doresc să descopere poveștile locațiilor de pe rută.

Data de 30 septembrie 2021 marchează finalul proiectului KRA’GAS, al cărui lider de parteneriat a fost Camera de Comerț și Industrie Maramureș. Timp de doi ani, șase parteneri din trei țări vecine au lucrat împreună pentru a pune pe harta turismului cultural o zonă transfrontalieră bogată în meșteșuguri și interesantă din punct de vedere al gastronomiei. Acestea au fost domeniile principale urmărite de cercetătorii din proiect, care au scos la iveală atât asemănări, cât și particularități specifice fiecărei regiuni din proiect, Maramureșul din România, Borsod-Abauj-Zemplen din Ungaria și Transcarpatia din Ucraina.

Ideea proiectului KRA’GAS, care este un acronim pentru Promovarea meșteșugurilor și a gastronomiei ca elemente relevante ale moștenirii culturale a euroregiunii carpatice, a pornit de la faptul că în toate aceste regiuni incluse în proiect există o moștenire culturală imensă care, din păcate, este prea puțin cunoscută. Chiar și puținul cunoscut este pe cale de dispariție din cauza lipsei de promovare, implicit a unei punct comun în care producătorii locali să se întâlnească cu turiștii sau să fie găsiți de aceștia. Astfel, în cadrul activităților din proiect s-au identificat meșteri pricepuți, puncte gastronomice, locuri deosebite de cazare și masă, dar și puncte de interes turistic precum apreciatele biserici de lemn din Maramureș sau castele cu povești de iubire din Ucraina, ori peșteri transformate în spații de cazare în Ungaria. Poveștile tuturor acestor locuri se regăsesc pe pagina de Facebook, denumită ViaGastrocarpathia, pagină care a strâns o comunitate de peste 20.000 de persoane. Interesant este și modul în care aceste persoane au interacționat și continuă să o facă prin diverse comentarii și mesaje, multe dintre ele aducând plus valoare proiectului deoarece îmbogățesc fondul informațiilor prin experiențele personale împărtășite.

Având aceste informații prețioase la dispoziție, următorul pas cuprins în proiect a fost să le facem cunoscute și să le includem pe o rută turistică transfrontalieră. Pentru acest lucru s-a lucrat pe mai multe fronturi pentru a reuși să le transmitem cât mai multor oameni interesați de turismul cultural și care apreciază moștenirea valoroasă păstrată din bătrâni și dusă mai departe către generațiile viitoare. Și uite așa, după ce am mapat ruta, s-au format trei echipe de influenceri din cele 3 țări incluse în proiect care au pornit la drum pentru a descoperi locuri minunate și oameni pricepuți de pe ruta turistică ViaGastrocarpathia. Timpul limitat și contextul pandemic au redus posibilitatea de vizitare a tuturor obiectivelor incluse pe rută, fapt care a dus la selectarea a zece locații din fiecare țară. Ce au văzut cei 15 influenceri și cum au fost primiți de către meșterii de pe rută, se poate vedea prin intermediul celor 30 de videoclipuri găzduite în centrul de resurse de pe site-ul viagastrocarpathia.com. De asemenea, pe pagina de Facebook Viagastrocarpathia sunt vizibile și cele două evenimente cu participare internațională care au fost organizate în cadrul proiectului pentru a promova experiențele influencerilor și punctele incluse pe ruta ViaGastrocarpathia.

Așa cum am amintit și la început, această rută a fost creată în cadrul proiectului KRA’GAS, ID: HUSKROUA/1702/3.1/0027, proiect finanțat de Uniunea Europeană în cadrul Programului ENI CBC 2014-2020 Ungaria-Slovacia-România-Ucraina (HUSKROUA). Este rezultatul unei colaborări între trei universități și trei organizații de afaceri din România, Ungaria și Ucraina care au propus o abordare inovatoare în promovarea patrimoniului și a potențialului turistic cultural al meșteșugurilor și a gastronomiei în regiunea transfrontalieră Ungaria-România-Ucraina. Camera de Comerț și Industrie Maramureș, România împreună cu cei cinci parteneri, Universitatea Babeș-Bolyai din România, Universitatea din Miskolc și Camera de Comerț și Industrie Borsod-Abaúj-Zemplén din Ungaria, respectiv Universitatea Națională Uzhhorod și Fondul de sprijin pentru întreprinderi din Transcarpathia „TES Fund”, din Ucraina au reușit să scoată în evidență faptul că regiunea proiectului poate fi considerată o destinație turistică comună.

Un aspect care trebuie amintit este acela că partea de cercetare derulată în cadrul proiectului a dat naștere și unui volum care conține zece studii publicate de echipele de cercetărori. În carte sunt abordate subiecte ce țin de gastronomie și meșteșugurile tradiționale din cele trei zone ale proiectului, încercând să surprindă de fiecare dată ce a fost, ce este și ce poate fi transmis mai departe din această prețioasă moștenire culturală. Asemănările și schimburile reciproce care leagă strâns comunitățile din această parte a Europei Centrale sunt bine evidențiate în fiecare studiu, precum și nuanțele particulare care oferă un specific inconfundabil fiecărui sat și oraș, fiecărei mese și fiecărui accesoriu vestimentar tradițional pe care îl găsim în Euroregiunea Carpatică. Volumul se numește „Passing a Triple Frontier”, iar cei care doresc un exemplar tipărit, pot contacta Camera de Comerț și Industrie Maramureș. Pentru cei interesați să parcurgă materialul online, îl pot găsi în centrul de resurse de pe viagastrocarpathia.com.

Un alt aspect foarte important este faptul că acum toți cei care doresc să descopere valoroase obiective turistice culturale, materiale sau imateriale, au la dispoziție și un instrument online, consistent și ușor de folosit, disponibil de oriunde există acces la internet. Este vorba despre site-ul viagastrocarpathia.com. Putem spune că este o formă prin care cererea întâlnește oferta, însă site-ul nu este un magazine online și nici o platformă de rezervare. El oferă informații folositoare tuturor celor care doresc să pornească într-o călătorie și să facă cunoștință cu oamenii locului, să învețe secretele meșteșugurilor sau să guste din savorile gastronomiei locale din cele trei țări. Până acum am avut un impact foarte mare atât prin indermediul paginii de Facebook care are câteva sute de postări cu povești interesante, cât și prin intermediul site-ului care are peste 22.000 de vizualizări a centrului de resurse. Este un lucru îmbucurător și motivant care susține promovarea patrimoniului cultural și oferă turiștilor kitul necesar pentru a porni în călătorie pe ViaGastrocarpathia.

Traseul propus este modular, adică poate fi vizitat integral sau pe porțiuni, fiecare turist alegându-și propriul ritm pentru a descoperi aceste locuri frumoase. Ruta include puncte de vizitat care pun în evidență atât moștenirea din bătrâni, dar și locații cu elemente moderne, foarte atractive, atât în zona de meșteșuguri și artă, cât și în domeniul gastronomiei. Contactele și toate datele necesare pot fi găsite ușor pe website, așa încât nu rămâne decât să urăm celor care vor porni în călătorie “drum bun” și să îi rugăm să împărtășească prin intermediul paginii de Facebook și a site-ului web ViaGastrocarpathia experiența lor pe rută.

Pentru mai multe detalii despre acest proiect, meșterii incluși și gastronomia locală, vă invităm să accesați pagina web www.viagastrocarpathia.com și să urmăriți pagina de Facebook https://www.facebook.com/ViaGastrocarpathia

Persoană de contact: Alexandra Lazăr – Manager de comunicare – Proiect KRA’GAS
kragas@ccimm.ro

oferta-wise

Adaugă comentariu

Click aici pentru a comenta

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

oferta-wise