Actualitate Social

Concurs directori şcolari. Aptitudini şi atitudini. (autor, Horia Picu)

image_printPrinteaza

Prima etapă a trierii candidaţilor la funcţiile de directori şi de directori adjuncţi în şcolile României s-a încheiat. Văzând rezultatele, unii candidaţi răsuflă uşuraţi că s-au calificat mai departe, alţii, poate mulţi dintre ei buni manageri actuali, buni colegi, harnici, devotaţi şcolii pe care o conduc, s-au văzut excluşi de la proba următoare, pentru că n-au obţinut punctajul minim necesar. Tocmai despre acel punctaj, rezultat al răspunsurilor corecte, am ceva de spus.

Întrebarea 13. „În cadrul orelor de fizică, elevii observă cum, prin progresul rapid al tehnologiei din ziua de azi, podurile sunt din ce în ce mai sofisticate și se întind pe distanțe mult mai mari. Totuși, cutremurele rămân o potențială amenințare pentru aceste structuri imense, deoarece ele pot produce daune ireparabile și costisitoare unor poduri importante. Dat fiind că structura de susținere este una dintre vulnerabilitățile majore ale unui pod în fața mișcărilor tectonice, suspensia auto-ancorată pentru poduri pare a fi o soluție promițătoare. Acest model de pod face ca rezistența cablurilor să compenseze greutatea punții, eliminând astfel nevoia de puncte de ancorare pentru sprijin″.

Podurile moderne au caracteristici structurale diferite de cele construite înaintea dezvoltării tehnologiei de astăzi.
a.Adevărat
b.Fals
c.Nu se poate spune″

Răspuns acceptat: c).
Pe https://ro.lullapedia.com/613032-rachel-carson-bridge-KLDWTZ, am găsit următorul text:
„Podul Rachel Carson, cunoscut și sub numele de Podul Străzii Nouă, se întinde pe râul Allegheny din centrul orașului Pittsburgh, Pennsylvania, în Statele Unite. […] …este unul dintre cele trei poduri paralele numite The Three Sisters, celelalte fiind Podul Roberto Clemente și Podul Andy Warhol. Cele trei surori sunt poduri suspendate auto-ancorate″. Acceaşi sursă spune: „Deschis 26 noiembrie 1926; […] Închis 11 februarie 2019; acum 2 ani″.

Eu cred că se poate spune: răspuns corect: b)! Dacă aproape 100 de ani, din 1926 până în 2021 nu înseamnă suficient de mult timp pentru a observa că podurile moderne NU au „caracteristici structurale diferite de cele construite înaintea dezvoltăriimtehnologiei de astăzi″, atunci rămâne cum s-a stabilit, adică răspuns valabil c). Dacă…

Întrebarea 29. „În fiecare zi când plecați de la muncă, observați că Traian lasă în mod sistematic documente pe biroul lui, expunând astfel informații confidențiale ale școlii. Traian lucrează pe o altă tură, astfel nu vă intersectați niciodată cu el la birou. Care e decizia cea mai adecvată?

a. Îi transmiteți cumva un mesaj cu recomandarea să-și țină documentele într-un loc sigur.
b. Vă asigurați că dvs. nu lăsați documente confidențiale pe biroul dvs. – e treaba lui Traian ce face cu documentele lui.
c. Faceți în așa fel încât să creadă că cineva a furat documentele, ca să-i dați o lecție.
d. Rupeți imediat documentele vizibile care conțin informații confidențiale″.
Răspuns acceptat: a).

Directorul trebuie să fie autoritar atunci când e nevoie. În rest, e doar un coleg într-o echipă care vrea binele şcolii. A transmite „cumva″ un mesaj lui Traian, deci indirect, denotă laşitate, o răspundere incomplet asumată a funcţiei de conducere. Varianta corectă de răspuns nu este printre cele 4!

Întrebarea 33. „În opinia lui J. Hattie, motivul principal pentru care profesorii decid să rămână într-o școală este:
a. aprecierea venită din partea părinților elevilor
b. sprijinul pe care îl primesc de la liderii școlari
c. posibilitatea de a avansa în carieră
d. performanțele obținute de elevii cu care lucrează″.

Aici răspunsul acceptat de organizatorii concursului este b).

Răspuns valabil poate la neozeelandezul J. Hattie acasă, dar în România nu merge gogoaşa asta cu „sprijinul″. În primul rând, profesorii trebuie să se titularizeze, acţiune la care „liderul şcolar″ n-are nicio contribuţie. Apoi profesorii rămân într-o şcoală pentru elevii cu care lucrează şi profesorii colegi, pentru apropierea de casă, pentru amintirile când chiar profesorul era elevul şcolii. Desigur, motivele rămânerii unui profesor într-o şcoală sunt mult mai multe. Aş vrea şi eu să ştiu în ce poate consta „sprijinul pe care îl primesc de la liderii școlari″ profesorii în varainta românească, nu în cea de la Antipozi!

Întrebarea 46. „Conform documentului Repere pentru proiectarea, actualizarea și evaluarea Curriculumului național. Cadrul de referință al Curriculumului național, aprobat prin OME nr. 3.239/2021, sistemul de învățământ românesc este centrat pe formarea de competențe. Ca rezultate ale proceselor de învățare, competențele sunt definite, în Recomandările europene din 22 mai 2018, ca ansamblu structurat de:
a. cunoștințe, abilități, aptitudini
b. cunoștințe, abilități, atitudini
c. cunoștințe, valori, aptitudini
d. cunoștințe, abilități, valori″.

Răspuns acceptat: b).
Aici am putea înlocui expresia „litera şi spiritul legii″ (prea bine cunoscută din domeniul juridic), în „litera şi spiritul răspunsului″. Într-adevăr, răspunsul corect este b). E nevoie ca la sfârşitul ciclului de învăţământ elevul să aibă „cunoştinţe, abilităţi, atitudini″. Dar pe lângă aceste deprinderi, nu trebuie să aibă şi aptitudine? Aptitudine =„Însușire psihică individuală care condiționează îndeplinirea în bune condiții a unei munci, a unei acțiuni; aplicație, înclinație″ (sursa: https://dexonline.ro/definitie/aptitudine). Ori nu pentru viaţă pregătim elevii? E nevoie sau nu să capete aptitudini? La întrebarea 46, răspunsul corect acceptat ar fi trebuit să fie ori a), ori b), ori ambele variante, adică a) şi b). Doar că cine a bifat altceva decât b) a pierdut punctele, poate a pierdut calificarea în următoarea etapă a concursului. Cum stăm cu spiritul concursului? Poate să răspundă cineva? Poate cineva cu aptitudine să aibă atitudine? („A lua atitudine = a-și afirma cu hotărîre, prin vorbe sau fapte, punctul de vedere față de cineva sau de ceva″ sursa: https://dexonline.ro/definitie/atitudine)

Oare a lua atitudine n-ar trebui să fie o aptitudine pentru noi toţi?

Horia Picu

oferta-wise

Adaugă comentariu

Click aici pentru a comenta

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

oferta-wise