Actualitate Cultură

Proiectul meșteșugART, la final

image_printPrinteaza

Proiectul mestesugART, co-finanțat de AFCN, derulat pe parcursul a 4 luni, și-a propus prezentarea și promovarea patrimoniului cultural imaterial, în cazul nostru meșteșugul sculpturii în lemn, dar și a meșterilor populari care continuă acest meșteșug. Cultura tradițională maramureșeană se exprimă cu ajutorul meșteșugurilor vechi de ani de zile care încă se practică în zonă, iar meşterii populari îşi practică meşteşugul la ei acasă, în atelierele lor.

În fiecare localitate cercetată în cadrul proiectului, dar și din întreg Maramureșul, există meșteri specializați care lucrează mobilier tradițional (mese, scaune, lăzi pentru depozitatul textilelor, cuiere, paturi etc.), unelte agricole, troițe, obiecte de cult, case tradiționale, instalații tehnice, execută lucrări de tâmplărie, mici obiecte de artizanat etc. Aceștia sunt fie țărani care se ocupă ocazional de această meserie, dar mai pricepuți în arta cioplitului ”meșteri pă sama lor”, fie membrii familiei. Meșterii au învățat fie singuri, fie au preluat meseria pe linia neamului sau au afinități în acest domeniu.

Azi, în localitățile cercetate de noi, am identificat 45 meșteri, sculptori în lemn, dintre care 9 în Vadu Izei, 16 în Valea Stejarului, 7 în Breb, 4 în Călinești, 3 în Văleni și 6 în Desești. Aceștia sculptează mobilier tradițional (cuiere, lăzi de zestre, mese, scaune etc.), porți, prispe, mobilier bisericesc, obiecte casnice, obiecte de ritual, obiecte de artizanat, execută lucrări de tâmplărie, construiesc și/sau restaurează case tradiționale. Toți sunt meșteri iscusiți, care au învățat meșteșugul fie pe linie familială, fie au fost ucenici pe lângă sculptori pricepuți, fie au făcut specializări în domeniu. Meșterii pe care i-am regăsit azi în teren sunt cei ce vor duce mai departe acest meșteșug și artă pe care au „moștenit-o”, sunt cei care creează adevărate sculpturi în lemn și caută să transmită „vechi mituri ale spiritualității maramureșene”, dupa cum afirma Franc isc Nistor.

Pe lângă identificarea meșterilor, în cadrul proiectului a fost amenajat un atelier de tâmplărie în Muzeul Satului Maramureșean, unde, în perioada sezonului turistic, se vor desfășura ateliere de lucru sub îndrumarea meșterilor populari, sculptori în lemn, din zona Maramureșului istoric.

O acțiune importantă a fost conceperea unor activități alternative extracurriculare dedicate elevilor. Astfel, au fost implicați elevi de la cele două licee de specialitate din orașul nostru, respectiv Liceul Forestier, care are și profil de prelucrare a lemnului și Liceul Tehnologic Marmația. Aceștia au participat la workshop-urile interactive cu meșterii populari, iar lucrările realizate au făcut obiectul unei expoziții temporare organizate în atelierul meșteșugăresc, special amenajat în Muzeul satului Maramureșean.

Toate activitățile și munca de cercetare realizate în cadrul proiectului vor face obiectul unei cărți – album, care va ieși de sub tipar în perioada imediat următoare.

Mulțumim partenerilor noștri pentru implicarea de care au dat dovadă! Mulțumim meșterilor populari care ne-au stat la dispoziție pe tot parcursul derulării proiectului! Mulțumim elevilor care au fost dornici să afle și să descopere tehnicile tradiționale de prelucrare a lemnului!
.

Dr. Mirela Ana BARZ
Manager interimar Muzeul Maramureșan

oferta-wise

1 Comentariu

Click aici pentru a comenta

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

  • In localitatile rurale din Maramures, ocupatia de baza este agricultura. Este conoscuta harnicia maramuresenilor in practicarea acestei profesii si, pentru a o realiza in conditii cat mai bune, eficiente si cu mai multa usurinta, si-au inventat si realizat singuri uneltele necesare, intr-o larga raspandire si varietate. Multe din acestea sunt adevarate opere de arta, executate, imbogatite si transmise din generatie in generatie, Ele exprima, sufletul taranului roman, spiritualitatea lui, iubitor de pamanta, in lucrarea si darnicia acestuia. Ele au tot evoluat si s-au perfectionat in timp, ajungant la o forma de o frumusete si eleganta deosebita, pe langa rolul ce-l au in activitatile obisnuite locurilor.
    Aproape in fiecare casa, intregul mobilier este confectionat de familiile insasi, sau de anumiti mesteri locali. Sunt putine case in care sa nu se gaseasca articole ornamentale de o rara frumusete, bibelouri, cum ar fi cutiute pentru pastrarea „bijuteriilor familiale”, in diverse forme sculptate, ladite mai mari, de diferite utilitati, rame de icoane si tablouri, adevarate valori artistice.
    Carutele, saniile, razboaiele de tesut, cu toate ale lor, numai din lemn, sau aproape numai din lemn, unele cu diverse gravuri, sunt operele unei mase largi de mestesugari. Fusul acela, folosit la tors lana, canepa si in, era imbogatit cu diferite forme de gravuri asociate, fiecare reprezentand un obiect artistic, in care simetria „constructiei” era perfecta, pentru realizarea unei rotiri a lui usoare, nestangenitoare in folosinta.
    Elementele de lucru la camp, au si ele frumusetea si „arhitectura” lor. Asa, de exemplu, toporistile de coasa, sau „cozile” de topor, au gravuri pe ele, iar furcille din lemn de alun sunt aduse la o forma frumoasa si utila, prin strangerea acelor ramuri in diferite „crivale”, int-un timp care le pastreaza apoi forma data.
    Ar fi bine sa se cerceteze interioarele din lacasurile de cult, in care se gasesc numreroase sculpturi in lemn, icoane, de mare valoare artistica, ele insele, prin constructia lor, fiind adevarate monumente spirituale
    Sunt multi artisti necunoscuti, care realizeaza, in miniatura, case maramuresene, biserici din lemn specifice Maramuresului, din care multe au luat drumul peste mari si tari.
    In zona Viseului, probabil si in alte parti, se fac monturi de o frumusete rara, o adevarata opera de arta, in jurul unui trofeu de cerb, cu elemente de stejar (ramuri, ghinda), sau de brad (ramuri cu „perele” lui), din mediul pe unde acesta traieste. Valoarea lor artistica a fost masiv recompensata de multi straini, care le-au achizitionat, valoare sculpturii probabil depasind pe cea a trofeului.
    Mereu in preocupari pentru frumos si ingenios, mesteri anonimi reusesc sa construiasca, in interiorul unei sticle, un complex masiv de o anumita reprezentare, care umplu sticla, lasand impresia ca ea a fost turnata peste ele (pot fi case, scari, mobilier). Aceste sunt construite afara, in detaliu si dimensiuni si apoi se monteaza in interior, cu multa dibacie, intr-o anumita ordine, folosind pensete, barete metalice fine si ce mai stiu ei. Sunt la mare cautare.
    De ce sa nu amintim renumitele sculpturi ale portilor din stejar de Barsana, de frumusetea si spirutualitatea diferitelor manastiri, cu formele lor speciale (Moisei, Barsana s.a.)
    E foarte bun proiectul „mesterArt”, avand si cele 2 licee alaturi si alte colaborari si ar fi bine ca albumul prezentat sa fie cat mai amplu si cuprinzator. Exista si in Maramures „Brancusii” lui.
    Pacat ca acuma, cu desmembrarea masei taranesti maramuresene, alungata de edilii vremilor peste hotare, se pierde continuitatea acestor valori. de aceea, este foarte binevenit acest proiect.
    Va doresc mult succes!

oferta-wise